Întrebări despre distribuția energiei electrice
Ce presupune fuziunea companiilor Rețele Electrice Banat, Rețele Electrice Dobrogea și Rețele Electrice Muntenia?
Companiile de distribuție a energiei electrice Rețele Electrice Muntenia, Rețele Electrice Dobrogea și Rețele Electrice Banat, parte a grupului PPC în România, fuzionează sub numele Rețele Electrice România, pe 30 noiembrie 2024. Fuziunea companiilor într-o singură entitate legală urmărește optimizarea operațiunilor specifice la nivelul celor 3 regiuni unde operam, prin eficientizarea modului de alocare a resurselor și reducerea complexității administrative.
Va afecta această fuziune serviciile de distribuție pe care le am de la Rețele Electrice?
Clienții vor primi în continuare servicii de la noi și ne vor putea contacta pe aceleași canale cu care s-au obișnuit. Noua societate va asigura în continuare serviciul de distribuție a energiei electrice în București și judetele Ilfov, Giurgiu, Constanța, Tulcea, Ialomița, Călărași, Caraș-Severin, Timiș, Hunedoara și Arad. Serviciul de distribuție este unul public, motiv pentru care angajamentul companiei noastre este de a-l îmbunătăți constant.
Vor exista întreruperi în alimentarea cu energie electrică în urma fuziunii?
Activitatea companiei se va desfășura ca până acum, nu se pune problema întreruperii serviciilor.
Pentru lucrările în rețele, care presupun întreruperil planificate, acestea vor fi anunțate ca și până acum, aici https://www.reteleelectrice.ro/intreruperi/. Detalii despre întreruperile accidentale puteți obține la aceleași numere de telefon TelVerde:
- Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș: 0800.070.444
- Călărași, Constanța, Ialomița, Tulcea: 0800.070.555
- București, Ilfov, Giurgiu: 0800.070.888
Aceste numere sunt disponibile 24h/7 și pot fi apelate gratuit de pe teritoriul național. De asemenea, informații suplimentare despre alimentarea cu energie electrică sunt disponibile și online, accesând reteleelectrice.ro.
Cine îmi va citi contorul de acum încolo?
Aceleași echipe ale operatorului de distribuție și ale partenerilor autorizați în acest sens. Contoarele inteligente vor transmite datele de citire în mod automat, ca și până acum, fără să fie necesară vreo modificare din partea clienților.
Se modifică perioada de citire a indexului?
Nu. Toate activitățile companiei se vor desfășura ca și până acum. Indexul poate fi transmis în continuare conform modalităților specificate pe factura fiecărui client.
Dacă voi avea o întrerupere, la cine sun? Se modifică numerele de call-center? Dar programul acestora?
Centrele de contact cu clienții rămân neschimbate, precum și numerele de telefon de contact. Clienții pot contacta compania, pentru deranjamente, la aceleași numere de telefon:
- Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș: 0800.070.444
- Călărași, Constanța, Ialomița, Tulcea: 0800.070.555
- București, Ilfov, Giurgiu: 0800.070.888
Aceste numere sunt disponibile 24h/7 și pot fi apelate gratuit de pe teritoriul național. De asemenea, informații suplimentare despre alimentarea cu energie electrică sunt disponibile și online, accesând reteleelectrice.ro.
Se desființează centrul de relații cu clienții de la mine din zonă? Cum voi putea lua legătura cu distribuitorul în cazul unor întrebări sau solicitări?
Lista centrelor noastre de relații cu clienții și a punctelor de informare rămâne neschimbată și poate fi consultată pe site-ul reteleelctrice.ro la secțiunea Contact.
Dacă am o lucrare în desfășurare cu una dintre companiile Rețele Electrice, cine îmi va emite emite factura la final?
Compania rezultată în urma fuziunii, Rețele Electrice România, va prelua relațiile cu clienții și va emite documentele necesare, pe care clienții le vor primi fără să fie nevoiți să depună documente suplimentare.
În ce cont bancar voi face plata pentru lucrări efectuate de una dintre companiile Rețele Electrice?
Plățile vor fi efectuate în conturile bancare menționate pe factură.
Codurile pentru POD se modifică? Acum sunt diferite în funcție de regiune.
Nu, aceste date nu vor fi modificate.
Contul de client Rețele Electrice cu care mă loghez în secțiunea privată a site-ului se modifică?
Datele de logare ale clienților nu se vor modifica.
Dacă am un alt furnizor de energie electrică, trebuie să îl anunț eu că s-a schimbat denumirea companiei de distribuție?
Nu. Operatorul de distribuție și-a notificat toți partenerii cu privire la fuziune, iar relația dintre acesta și furnizorii de energie electrică se va derula fără discontinuități și fără vreun impact asupra clienților.
Serviciile de furnizare le am la o altă companie. Să mă aștep la întârzieri la citirea contorului din partea distribuitorului Rețele Electrice după această fuziune?
Nu. Activitatea operatorului de distribuție și a partenerilor săi se va desfășura fără discontinuități și fără vreun impact asupra clienților.
Factura de energie electrică îmi va fi afectată de această fuziune?
Furnizorul de energie electrică este cel care emite facturile. Printre elementele listate în factură se află și tariful de distribuție care este reglementat de ANRE.
Mi se va modifica tariful de distribuție? Cu cât? Cum se calculează?
Tariful de distribuție este stabilit de ANRE și se modifică periodic. Valoarea acestuia se regăsește în factura emisă de furnizorul de energie electrică, în secțiunea dedicată taxelor și tarifelor reglementate.
Se modifică calendarul de instalări de contoare inteligente după fuziune?
Nu, programul de instalări de contoare inteligente este aprobat de către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei și va continua conform calendarului aprobat.
Sunt prosumator și injectez energie în rețeaua uneia dintre companiile Rețele Electrice. Ce se schimbă pentru mine după această fuziune? Cine îmi preia energia?
Infrastructura energetică nu suferă modificări. Energia injectată de prosumator în rețea va fi preluată de compania Rețele Electrice România.
Vor fi afectate lucrările pe care le desfășoară distribuitorul la mine în zonă? Operatorul de distribuție din regiunea mea era familiarizat cu problemele locale, punctuale.
Nu. Activitatea operatorului de distribuție și a partenerilor săi se va desfășura fără discontinuități, în beneficiul clienților săi.
Ce se va întâmpla cu echipele de intervenție? Vor fi mai multe sau dimpotrivă?
Personalul nu va fi afectat de către procesul de fuziune, angajații vor fi preluați de către noua companie.
Ce se întâmplă cu infrastructura electrică după această fuziune?
Infrastructura energetică nu suferă modificări după fuziune. Fuziunea are scopul de a consolida eficiența operațională și flexibilitatea investițiilor companiilor respective. În plus, noua companie își va continua angajamentul față de investiții majore, cu scopul de a crește reziliența retelei de distribuție a energiei electrice, de a moderniza infrastructura și de a avansa în ceea ce privește gradul de digitalizare a acesteia, astfel încât să facă față tot mai bine provocărilor generate de transformările sistemului energetic și de fluxurile de consum, precum și de schimbările climatice si fenomenele meteorologice extreme.
Parteneriatele cu sub-contractorii vor fi afectate?
Nu. Activitatea operatorului de distribuție și a partenerilor săi se va desfășura fără discontinuități.
Cum va fi comunicată schimbarea? Primim vreo notificare oficială/detalii?
Da, vor fi comunicări publice, iar furnizorii si partenerii noștri vor primi de asemenea informări detaliate.
Pot exista întârzieri ale lucrărilor în urma fuziunii?
Nu. Activitatea operatorului de distribuție și a partenerilor săi se va desfășura fără discontinuități.
Care este diferența dintre distribuitorul de energie și furnizorul de energie?
Distribuitorii de energie electrică sunt unii dintre cei mai importanți actori din sistemul energetic, alături de producători, furnizori și transportatori.
Ei preiau energia din rețeaua Transelectrica, compania națională de transport de energie electrică și o distribuie către noi, consumatorii, prin rețele de înaltă, medie și joasă tensiune.
Ca să putem folosi energia electrică pe care distribuitorii o aduc, prin rețelele lor, aproape de casele noastre, este nevoie să semnăm un contract cu un furnizor de la care vom primi, lunar, facturile pentru consumul de energie.
Mai multe despre diferențele dintre distribuitorul și furnizorul de energie citește aici.
Cum aflu care este furnizorul meu actual de energie electrică?
Denumirea furnizorului tău de energie electrică o găsești în factura pe care o primești, periodic, de la acesta.
Ce servicii oferă Rețele Electrice?
Oferim mai multe tipuri de servicii pentru consumatorii casnici, producătorii de energie electrică, prosumatori și dezvoltatorii imobiliari.
Serviciile noastre sunt: racordarea (conectarea) la rețeaua de distribuție pentru consumatorii casnici, producători, prosumatori și dezvoltatori, distribuția de electricitate pentru consumatorii și producătorii conectați la rețea (în funcție de anumite caracteristici, cum ar fi putere și tensiune) și măsurarea consumului, care include instalarea și mentenanța contoarelor, precum și monitorizarea și raportarea de măsurători electrice.
Cele mai multe dintre serviciile noastre pot fi accesate și electronic, dacă-ți faci un cont online. După înregistrare, accesezi serviciile online odată ce te autentifici în cont de pe calculator desktop, laptop sau orice dispozitiv mobil cu conexiune la internet.
Ce este un contor inteligent?
Află ce este un contor inteligent și alte definiții utile pentru orice consumator de energie electrică în pagina Termeni pe înțelesul tuturor.
Cum pot depune o sesizare ce vizează activitatea de distribuție de energie electrică?
Ai la îndemână două variante pentru depunerea unei sesizări: pagina Contact (prin intermediul formularului de contact) și contul tău online.
În cât timp primesc răspuns la o sesizare depusă către Rețele Electrice?
Vom răspunde sesizării tale în cele mult 30 de zile calendaristice, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Unde pot să raportez dacă observ că o persoană sau o firmă „fură curent”?
Într-o astfel de situație, te rugăm să folosești formularul aflat în pagina Contact, prin care ne poți lăsa informații despre o suspiciune de fraudă cu energie electrică.
Pentru ca situația ta să ajungă la noi prin formularul de contact accesează-l, apoi selectează categoria „Sesizare” și, la tipul interacțiunii, alege „Sustrageri”. Poți completa formularul în mod anonim sau folosind datele personale, caz în care vom reveni cu un răspuns în cel mai scurt timp posibil. Te asigurăm că vom prelua mesajul tău și vom acționa pentru o soluționare cât mai rapidă.
Ce înseamnă POD?
POD este acronimul pentru „Point of Delivery” și reprezintă un cod de identificare a locului tău de consum de energie electrică, așa cum apare el în evidențele distribuitorului.
Formatul acestuia diferă în funcție de distribuitorul tău de electricitate. În cazul Rețele Electrice, există trei tipuri de coduri POD – unul pentru Muntenia, unul pentru Dobrogea și unul pentru Banat. Dacă distribuitorul tău de energie electrică este Rețele Electrice, vei găsi codul POD pe factura pe care o primești de la furnizor. Îl recunoști ușor după combinația de litere și cifre de la începutul său – RO001E pentru zona Muntenia, RO002E pentru zona Dobrogea și RO005E pentru zona Banat.
Cum pot anunța că nu am curent?
Dacă alimentarea cu energie electrică a casei sau afacerii tale a fost oprită, ne poți contacta la numerele de telefon de pe butonul „Deranjamente”, din dreapta paginii.
Care sunt principalele motive pentru care locuința mea poate fi fără energie electrică?
Locuința sau afacerea ta poate să fie fără energie electrică din cauza unor incidente accidentale (întâmplătoare) ori a unor întreruperi planificate.
Incidentele accidentale pot apărea din cauza vremii, a consumului crescut de electricitate sau a vechimii rețelelor de distribuție.
În cazul în care vecinii tăi au locuințele sau sediile firmelor alimentate cu energie electrică, e foarte probabil să fi apărut un incident în instalația interioară din spațiul tău. În această situație, este nevoie să apelezi o firmă specializată, atestată de către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). O poți alege de aici.
În anumite situații, suntem nevoiți să oprim alimentarea cu energie electrică a locuinței sau afacerii tale pentru lucrări planificate (cunoscute și drept „lucrări programate”) pentru modernizarea rețelelor de distribuție.
Pentru situații legate de întreruperi sau deranjamente în alimentarea cu energie electrică, te rugăm să ne contactezi prin intermediul butonului „Deranjamente”, din dreapta paginii.
Dacă nu funcționează iluminatul public la mine pe stradă, cum vă anunț?
Primăriile locale sau cele de sector (în cazul municipiului București) sunt responsabile, în cele mai multe situații, pentru asigurarea iluminatului public. În foarte puține cazuri, iluminatul public este în grija noastră.
În cazul în ești îndrumat de către autorități să ne contactezi, o poți face la numerele de telefon de pe butonul „Deranjamente”, din dreapta paginii, prin formularul din pagina Contact sau din contul tău.
Dacă alegi ne contactezi prin formularul de contact, accesează-l, selectează categoria „Sesizare” și, la tipul interacțiunii, alege „Alte subiecte”. Vom prelua mesajul tău și și vom acționa pentru o soluționare cât mai rapidă.
Cum procedez dacă doresc o verificare a contorului?
În situația în care contorul tău de energie electrică nu funcționează corespunzător (de exemplu, nu afișează mesaje sau consumul înregistrat este exagerat), te rugăm să ne contactezi direct – vezi pagina Contact – ori prin intermediul furnizorului.
Cât de des îmi citiți contorul de energie electrică?
Dacă ești un consumator casnic, colegii noștri sau angajații firmelor partenere vor citi contorul tău la cel mult trei luni, în cazul în care nu ai un contor inteligent.
Dacă ai un contor inteligent instalat, citirea va fi lunară. Dacă ești un consumator tip prosumator, producător sau dezvoltator, vom citi contorul în intervalul prevăzut în contractul de furnizare/distribuție a energiei electrice. Află mai multe despre citirea contorului aici.
Ce pot face dacă nu ați putut să citiți contorul în perioada stabilită?
În cazul în care noi sau angajații partenerilor nu am reușit să citim contorul din cauză că nu am avut acces la acesta poți, prin intermediul furnizorului, să ne soliciți să revenim la locație, pentru citire.
Cum procedez dacă vreau o citire suplimentară a contorului?
Dacă dorești să citim indexul înregistrat de contorul tău într-o altă perioadă decât cea programată, ne contactezi prin intermediul furnizorului. Citirea va fi contra cost, deoarece presupune o vizită suplimentară pe teren din partea colegilor noștri sau angajaților partenerilor.
Cum îmi racordez casa ori afacerea la rețeaua de distribuție?
Urmează pașii prezentați în pagina dedicată racordării la rețeaua de distribuție de energie electrică în funcție de categoria de consumator din care faci parte: casnic, prosumator, dezvoltator sau producător.
Tot în pagina dedicată racordării afli etapele pe care e nevoie să le parcurgi dacă dorești un spor de putere.
Cum pot achita factura pentru emiterea avizului tehnic de racordare (ATR), avizului pentru amplasament sau pentru tariful de racordare?
Ai la dispoziție mai multe modalități de plată, despre care poți citi mai jos.
Poți achita cu numerar (0% comision) la punctele PayPoint, prin depunere la ATM sau transfer bancar în conturile noastre – RO05RZBR0000060002435682 și RO54CITI0000000700427005 (Raiffeisen Bank și Citibank, pentru zona Banat), RO85RZBR0000060002253240 și RO62CITI0000000700086003 (Raiffeisen Bank și Citibank, pentru zona Dobrogea), RO85RZBR0000060002253240 și RO33CITI0000000760023019 (Raiffeisen Bank și Citibank, pentru zona Muntenia).
Dacă alimentarea cu energie electrică este întreruptă mai mult de o zi, am dreptul la compensații?
În anumite situații, ai dreptul să primești compensații din partea noastră, potrivit legii. Mai multe detalii poți afla aici.
Acordați despăgubiri pentru aparatele electrocasnice distruse din cauza variațiilor de tensiune?
Da, în situația în care aparatele electrocasnice sunt distruse în urma unei supratensiuni apărute în rețeaua noastră de distribuție. Află mai multe aici.
apelabile gratuit de pe teritoriul național.