Racordare pentru energie electrică, dacă vrei să devii consumator
Etapele racordării la rețeaua de distribuție a energiei electrice
Racordarea la rețeaua de distribuție de energie electrică implică parcurgerea mai multor momente pe care le-am împărțit, mai jos, în etape și pași, ca să fie cât mai ușor de urmărit.
Depunerea cererii de racordare și a documentației necesare
Responsabil:
consumatorStartul oficial al procesului de racordare la rețeaua electrică de distribuție are loc când depui o cerere de racordare către noi, operatorul de distribuție. Descarcă cererea de aici și completeaz-o.
Pentru ca cererea să ajungă la noi, ai două opțiuni.
Prima variantă este să îți faci un cont online pe site-ul nostru, aici, și să încarci cererea completată direct în contul tău, unde poți continua toți pașii procesului de racordare la rețea.
A doua variantă este să mergi într-unul dintre magazinele/punctele de relații cu clienții ale furnizorului tău de energie electrică și să depui cererea de racordare acolo. Ia în calcul că va fi nevoie să revii în magazin/punctul de relații cu clienții și în alți pași din procesul de racordare, dacă așa ai început procesul.
Pe lângă cererea de racordare, în acest pas este nevoie să depui și alte documente, despre care poți afla mai multe aici.
Evaluarea cererii și verificarea documentației
Responsabil:
distribuitorDurată estimată:
10 zile lucrătoareEvaluăm cererea și documentația trimise și revenim cu un răspuns în cel mult zece zile lucrătoare. Dacă ai depus actele online, te vom anunța în contul tău. Dacă le-ai depus în magazinul/punctul de relații cu clienții furnizorului, vom anunța furnizorul care, la rândul său, va lua legătura cu tine.
În scenariul în care documentele depuse sunt corecte și complete, vei primi acordul nostru și factura pentru emiterea avizului tehnic de racordare (ATR). Îți vom transmite ATR-ul după ce vei achita această factură. Informații despre costurile cu emiterea ATR-ului, precum și cu racordarea găsești aici. Pentru plată, urmează instrucțiunile din factură, în care vei descoperi și informații despre modalitățile disponibile.
În cazul în care documentele depuse pentru racordare sunt incorecte sau incomplete, vei primi un răspuns din partea noastră sau a furnizorului, cu modificările/completările pe care va fi nevoie să le faci.
Stabilirea soluției de racordare și emiterea ATR-ului
Responsabil:
distribuitorDurată estimată:
30 de zile lucrătoareNoi, operatorul de distribuție, stabilim, în maximum 30 de zile lucrătoare, soluția tehnică de racordare (traseul instalației și materialele necesare) și, pe baza acesteia, costurile cu racordarea. Aceste informații le vei regăsi în ATR, document pe care îl emitem, dar care va ajunge la tine după ce achiți factura menționată în pasul al doilea.
După ce obții ATR-ul, îl poți contesta, dacă, de exemplu, soluția de racordare propusă nu ți se pare potrivită. Poți face acest lucru printr-o cerere depusă online, din contul tău, sau fizic, prin furnizor, în cel mult 30 de zile calendaristice de la primirea ATR-ului. Vei primi răspunsul nostru în cel mult 30 de zile calendaristice.
Transmiterea cererii de încheiere a contractului de racordare
Responsabil:
consumatorPentru ca lucrările efective de racordare la rețeaua de distribuție să înceapă, este nevoie să decizi dacă le vei face cu noi, operatorul de distribuție, sau printr-o firmă atestată de către ANRE. Lista firmelor atestate de către ANRE o găsești aici.
După ce alegi cu cine vei face lucrările de racordare, este necesar să achiți factura de emitere a ATR-ului, dacă nu ai făcut-o încă. De îndată ce ai ATR-ul, descarcă cererea pentru încheierea contractului de racordare și proiectare/execuție a lucrărilor. Completeaz-o și trimite-o către noi fie din contul tău online, fie prin intermediul furnizorului.
Evaluarea cererii și transmiterea contractului de racordare propus
Responsabil:
distribuitorDurată estimată:
5 zile lucrătoareVom evalua cererea ta și, dacă informațiile transmise sunt complete și corecte, vom reveni cu contractul de racordare propus în maximum cinci zile lucrătoare.
Semnarea contractului de racordare
Responsabil:
consumatorSemnezi contractul de racordare pe care l-ai primit de la noi.
Achitarea tarifului de racordare
Responsabil:
consumatorPlătești cheltuielile cu racordarea, care sunt cuprinse și detaliate în contractul de racordare.
Proiectarea și execuția instalației de racordare
Responsabil:
distribuitor sau firmăDurată estimată:
90 de zileDistribuitorul sau firma atestată de către ANRE pe care ai ales-o va proiecta și va executa lucrările de racordare. În acest pas, e posibil să mai fie nevoie de diverse documente/avize pentru lucrări, pe care le va obține executantul proiectului. Respectivele documente/avize vor ajunge la noi fie prin contul tău online, fie prin intermediul furnizorului tău.
După obținerea tuturor avizelor, vor începe lucrările de execuție, care e nevoie să se încheie în maximum 90 de zile calendaristice – doar în situația în care operatorul de distribuție va gestiona lucrările de racordare.
Depunerea dosarului instalației de utilizare
Responsabil:
consumatorO firmă atestată ANRE, pe care o alegi, întocmește dosarul instalației de utilizare, care include mai multe documente necesare pentru ca procesul de racordare să continue. Află detalii despre documentele din dosarul de utilizare aici. Pentru realizarea dosarului vei plăti o sumă de bani negociată direct cu firma aleasă. Dosarul complet este nevoie să ajungă la noi – fie prin contul online, fie prin intermediul furnizorului, fie prin e-mail (la adresa indicată în ATR) sau direct prin încărcarea lui aici.
Recepția și punerea în funcțiune a instalației de racordare
Responsabil:
distribuitorDurată estimată:
5 zile lucrătoareVerificăm lucrările executate și, dacă totul este în regulă, punem în funcțiune instalația de racordare (instalația din afara proprietății tale, până la contor).
Emiterea certificatului de racordare
Responsabil:
distribuitorDurată estimată:
3 zile lucrătoareÎn maximum trei zile de încheierea pasului precedent emitem certificatul de racordare, un document prin care certificăm că vom avea un loc nou de consum în rețea, ceea ce înseamnă că locuința ta va putea consuma energia pe care o aducem la tine acasă.
Încheierea contractului de furnizare
Responsabil:
consumatorCa să poți folosi energia electrică la tine acasă, este nevoie să semnezi un contract cu un furnizor de energie electrică de la care vei primi, lunar, facturile pentru consumul de energie electrică. După ce închei contractul cu furnizorul, vom monta contorul la tine acasă.
Punerea sub tensiune a instalației de utilizare și montarea contorului
Responsabil:
distribuitorDurată estimată:
5 zile lucrătoareDupă semnarea contractului cu furnizorul, conform legii, în maximum cinci zile lucrătoare vom monta contorul care va înregistra consumul tău de energie electrică și vom pune sub tensiune instalația de utilizare.
Rambursarea costurilor cu proiectarea și execuția branșamentului
Responsabil:
distribuitorLa finalul procesului de racordare, vom face o regularizare a costurilor, pe baza cheltuielilor prevăzute în ATR și a altor documente depuse de către executantul lucrărilor. După regularizarea costurilor, dacă este cazul, îți vom restitui (direct sau prin executantul lucrărilor) o parte din sumele cheltuite cu racordarea, pe baza unei formule de calcul stabilite de către ANRE.